LISTA FILMÓW DOKUMENTALNYCH:
Amazonki (The Amazons), reż. Magdalena Sienicka, Polska 2021, 14 min.
Opowieść o silnych kobietach, które łączy walka z chorobą – rakiem piersi. Każda z nich, będąc częścią stowarzyszenia, ma odjętą lub zrekonstruowaną pierś. Mimo traumatycznych doświadczeń wszystkie kochają życie i starają się czerpać jak najwięcej z dnia codziennego. To obraz refleksji nad chorobą i codziennej aktywności, jakiej podejmują się, by życie wyglądało jak najbardziej normalnie.
Dom Pedra (Pedro’s Home), reż. Eneos Çarka, Portugalia 2020, 14 min.
Pedro żyjący na przedmieściach Lizbony, pomimo że jest samotnym ojcem trójki dzieci, z których dwoje wymaga specjalnych potrzeb, cieszy się życiem.
Droga życia (Path of Life), reż. Magdalena Raczkowska-Kazek, Polska 2020, 30 min.
Losy trzech matek wychowujących dorosłe dzieci z zespołem Downa; ze wsparciem ojców lub samotnie, na przestrzeni 25., 36. i ponad 50. lat. Różne stopnie niepełnosprawności, bezbronność i całkowita zależność dorosłych dzieci od rodziców, strach starzejących się matek o to, co stanie się z dziećmi po ich śmierci. Ogromna miłość i poświęcenie w zderzeniu z nieudolną pomocą ze strony państwa. Barwy codzienności od dnia narodzin do perspektywy końca życia.
Gosia@Tomek, reż. Christine Jezior, Niemcy 2021, 90 min.
Co dzieje się w związku, gdy partner nagle staje się niepełnosprawny po wypadku? Dla Gosi jest jasne, że będzie trwać przy swoim chłopaku, Tomku, bez względu na wszystko, aby pozwolić mu żyć jak najbardziej normalnie. Gosia@Tomek opiera się na ponad 3 tysiącach maili, które Gosia codziennie pisała do Tomka od czasu jego wypadku.
Jeden dzień dłużej (One More Day), reż. Monika Meleń, Polska 2021, 50 min.
Małgorzata ma 50 lat. Urodziła się z zanikiem mięśni. Kilka lat temu przestała nawet poruszać palcami. Wraz ze swoim życiowym partnerem Krystianem, miłośnikiem motocykli, wybiera się w podróż życia. To film o wielkiej codziennej miłości i chęci życia, chociaż oddech śmierci towarzyszy kochankom na każdym kroku.
Lustro Condo. Zobaczyć rękoma (Condo Mirror. See with your Hands), reż. Pavel Slavin, Rosja 2020, 18 min.
Motto japońskiego artysty brzmi Sztuka dla każdego. Yukio Kondo maluje obrazy sproszkowanymi minerałami zmieszanymi z klejem zrobionym ze ścięgien zwierzęcych. Jego obrazy mają charakterystyczną fakturę. Dotykając dzieł mistrza, osoby niewidome mogą odczytać emocje i uczucia włożone w obrazy przez ich autora.
Na krawędzi (On the Edge), reż. Rina Papish, Izrael 2020, 50 min.
Niezwykła historia Avnera, który był mistrzem w skydivingu i base jumpingu. Kiedy miał 28 lat, skoczył z mostu w Kalifornii, spadł na ziemię i został sparaliżowany. Dzięki wzruszającym spotkaniom i niezwykłym zdjęciom obserwujemy różnicę między jego życiem przed i po wypadku.
Neurochirurg (The Neurosurgeon), reż. Magdalena Zagała, Polska 2020, 88 min.
Profesor Mirosław Ząbek przeprowadził blisko 10 tys. operacji. Jako pierwszy w Polsce zaczął wszczepiać elektrody do mózgu osób z chorobą Parkinsona i zespołem Tourette'a. Jest też jednym z niewielu neurochirurgów w Europie, który przeprowadził serię operacji mózgu w krążeniu pozaustrojowym i głębokiej hipotermii. W warszawskim Szpitalu Bródnowskim, gdzie od 30 lat pracuje, zajmuje się też terapią genową w rzadkiej chorobie genetycznej AADC.
Oko boga (Eye of God), reż. Igor Kawecki, Polska 2019, 17 min.
Film opowiada o ostatnich mieszkańcach kamienicy na krakowskim Kazimierzu. Przewodnikiem i głównym narratorem jest żyjący na granicy fantazji i rzeczywistości 25-letni Olaf, który w charakterystyczny dla siebie i subiektywny sposób opowiada o sobie, swojej rodzinie i sąsiadach. Obserwujący stopniową gentryfikację Kazimierza, a także świadomy tego, że jego rodzinny dom wkrótce przestanie istnieć, coraz bardziej ucieka w przeżycia wewnętrzne i fantazje. Jedną z nich jest przekonanie, że kamienica przy ul. Brzozowej, w której mieszka, to centralne miejsce świata – oko boga.
Pewnego dnia (Someday), reż. Tonny Trimarsanto, Indonezja 2021, 30 min.
Farah jest transwestytą, osobą z niepełnosprawnością, chorą na AIDS z wirusem HIV. Ma trzy stygmaty, z którymi musi się zmierzyć w życiu codziennym. Jednak Farah nadal walczy, bo chce pomagać innym.
Raj (Paradise), reż. Mateo Cabeza, Hiszpania 2020, 20 min.
Ojciec i syn przekraczają Morze Śródziemne, kierując się ważną misją: ratowaniem kruchego życia Taha. Zawieszeni między pamięcią o ojczyźnie, którą pozostawili a niepewnością związaną z krajem, w którym zostali przyjęci, oboje uczą się przetrwać w szpitalnej sali.
Synek (Sonny), reż. Paweł Chorzępa, Polska 2019, 40 min.
Historia trudnej miłości między ojcem a synem oraz nieustającej walki o wolność. Marcin – główny bohater – został skrzywdzony przez rodziców. Matka piła alkohol w trakcie ciąży, przez co urodził się z zespołem FAS, a w wieku dwunastu lat został odebrany rodzicom z powodu ich uzależnienia od alkoholu. Dom dziecka zabrał mu dzieciństwo. Mimo wielu złych doświadczeń, po osiągnięciu pełnoletności postanowił wrócić do ojca i podjąć próbę zbudowania z nim relacji na nowo.
Śpiewak copla (The Copla Singer), reż. Ezequiel Comesana, Hiszpania 2020, 9 min.
Adolfo, po powrocie do zdrowia po ciężkiej chorobie, która prawie zakończyła jego życie, postanawia zmienić i przeobrazić się, stając się hiszpańskim i andaluzyjskim piosenkarzem copla. Po okresie nauki zaczyna śpiewać charytatywnie w domach opieki, gdzie spotka wielu starszych ludzi z chorobą Alzheimera.
Taniec miłości (Dance of Love), reż. Mohammad Farajzadeh, Iran 2020, 6 min.
Kobieta od 16 lat cierpiąca na cukrzycę i chorobę Alzheimera od siedmiu lat nie wyszła na zewnątrz. Opiekuje się nią mąż, który z miłości postanawia pomalować dla żony wszystkie ściany podwórka.
LISTA FILMÓW FABULARNYCH:
Datek (Spare Cash), reż. Tigran Metaks, Rosja 2021, 10 min.
Po kradzieży portfela główny bohater, kieszonkowiec, dowiaduje się, że jego ofiara ma dziecko z niepełnosprawnością. Decyduje się zwrócić portfel z gotówką, ale jego współpracownicy sprzeciwiają się temu pomysłowi ...
Jak się nazywasz? (What’s your Name?), reż. Nour Al-Moujabber, Liban 2019, 15 min.
„Chcę nagrać wszystko, żeby to zwolniło, bo nie mogę tego zatrzymać, to jest poza moim zasięgiem. Chcę, żeby zapamiętała swoje imię". Lucas opowiada historię swojej matki, która cierpi na chorobę Alzheimera.
Jakby to było wczoraj (Looks Like it was Yesterday), reż. Silfarley Barbosa Lage, Bruno Heleno, Brazylia 2020, 15 min.
Dona Ana ma Alzheimera i postanowiła nie zażywać swoich leków.
Moje serce (My Heart), reż. Damian Kocur, Polska 2019, 30 min.
Sytuacja zawodowa zmusza Rozalię, aktorkę, do wyprowadzenia się z Warszawy do Wałbrzycha. Nowe miejsce oznacza dla niej etatową pracę w lokalnym teatrze, a dla jej siedmioletniego synka Kazika nową szkołę. Na miejscu bohaterka angażuje się w znajomość z nauczycielem Darkiem i przygotowuje do nowej sztuki. Niespodziewanie wydarzenia z życia Rozalii splatają ją z jej sceniczną rolą.
Ondyna (Ondine), reż. Tomasz Śliwiński, Polska 2019, 40 min.
Ondyna, nimfa wodna, zakochała się w śmiertelniku. Z powodu jego niewierności, rzuciła na niego klątwę – będzie oddychał tak długo, jak będzie o tym pamiętał. Gdy śmiertelnik zapadł w sen, zapomniał o oddechu i zmarł. Istnieje też rzadka, nieuleczalna choroba, zwana Klątwą Ondyny. Cezary nadal mieszka z matką i jest zakochany w Emilii, wokalistce rockowej. Skrywa także mroczną tajemnicę. Pewnego dnia cała trójka musi stawić czoła mitycznej Ondynie i jej klątwie.
Przebić śnieg (Pierce the Snow), reż. Kamil Rocznik, Polska 2020, 9 min.
Historia głuchej dziewczyny, Lindy, która zostaje zaproszona na studencką imprezę ludzi słyszących. Dziewczyna decyduje się ukryć swoją niepełnosprawność, myśląc, że pomoże to jej wpasować się w nowe otoczenie.
Punkt widzenia (The Reflected Person), reż. Daniel Arim Kamil, Argentyna 2020, 20 min.
Martina jest agentką nieruchomości. Opiekuje się ojcem, który choruje na Alzheimera i nie potrafi rozróżnić, co jest rzeczywistością, a co snem. Pewnego dnia ojciec oznajmia, że matka zaprasza ich do teatru. Martina wie, że ojciec ma halucynacje, ale nie ma odwagi powiedzieć mu, że matka nie żyje.
Rodzeństwo (The Siblings), reż. Michał Rakowski, Polska 2020, 13 min.
Anna codziennie wstaje wcześnie rano. Tomek budzi ją swoimi jękami. Opieka nad chłopcem jest trudna, bardzo wymagająca i kosztowna. Trudno łączyć jej opiekę nad bratem z pracą i życiem prywatnym. Pewnego dnia frustracja narasta, gdy Tomek zachowuje się nieodpowiednio.
Spojrzenie (The Gaze), reż. Wonjin Kim, Korea Południowa 2020, 15 min.
Gdy niewidomy żebrak wchodzi do spóźnionego pociągu metra, osiem osób obojętnie odwraca się od niego. Po jego przejściu przez wagon dziecko wskazuje na leżący na podłodze 50-cio dolarowy banknot i napięcie wzrasta. Wszyscy skaczą po pieniądze, a po długiej walce banknot zdobywa sprzedawca. Ale potem żebrak wraca.
Walc wspomnień (The Waltz of Time), reż. Mario Martínez Sáenz, Hiszpania 2021, 8 min.
Stary człowiek ucieka z domu opieki i pojawia się zagubiony na środku pastwiska. Przy drzewie zaczyna tańczyć walca w rytm swoich wspomnień.
Zanim zasnę (Before the Time I Fall Asleep), reż. Damian Kosowski, Polska 2020, 18 min.
Nie ma współczucia bez cierpienia. O tym, co wydarzyło się pewnej listopadowej nocy, w pewnym mieszkaniu, na najwyższym piętrze.
LISTA FILMÓW AMATORSKICH:
Dziewczynka z zapałkami (The Little Match Girl), reż. Marcin Truszczyński, Polska 2019, 10 min.
On sprzedał duszę diabłu, by stać go było na wiele. Ona sprzedawała zapałki, by mieć cokolwiek. Oboje w końcu poświęcili wszystko, by mieć to co najważniejsze. Czasami koniec jest początkiem właściwej drogi.
Marzenie (Dream), reż. Maciej Książko, Polska 2021, 6 min.
Jak pokazać marzenie, gdy ktoś nie może go opowiedzieć? Martyna ma 28 lat, porażenie czterokończynowe, komunikuje się alternatywnie. Marzy, by uwolnić się z kokonu niepełnosprawności. Polecieć, zatańczyć jak motyl. Przeżyć to, co każda młoda dziewczyna. Przyjaźń, zakochanie, miłość, rodzicielstwo. Chociaż przez jeden dzień. Jak owad jętka.
Moje Pokemony są fajniejsze (My Cool Pokemon), reż. Joanna Majewska, Polska 2021, 4 min.
Pokemony są małe, a inne są duże, we wszystkich kolorach tęczy. Każdy lubi swoje ulubione rzeczy, każdy ma swój charakter i swoją duszę. „Co najważniejsze, w świecie moich pokemonów jest tolerancja" – tak twierdzi Dorota, wielka pasjonatka pokemonów.
Na ziemi pełnej cudów (In Wonderland), reż. Marlena Mandziuk, Polska 2021, 8 min.
Mimo wszystkich cierpień i strat życie jest szczęściem. Co daje nam w życiu poczucie szczęścia, co i kogo kochamy, kiedy czujemy się szczęśliwi, kiedy jest nam dobrze, co daje nam poczucie mocy i wywołuje uśmiech na twarzy? Życie jest cudem! Wokół nas jest ich ogrom – wystarczy się rozejrzeć.
Orkiestra (Orchestra), reż. Dariusz Janiczak, Polska 2021, 5 min.
Krótki film przedstawiający perypetie młodego dyrygenta i jego niesfornej orkiestry. Zabawna opowieść o odnajdywaniu pasji i radości tworzenia.
Podróże małe i duże (The Little Big Journeys), reż. Katarzyna Kozerska-Sroka, Polska 2020, 10 min.
Główna bohaterka – uczestniczka warsztatów, przyjeżdża na zajęcia, następnie wchodzi do budynku, zabiera plecak i wyrusza w podróż do wyobraźni kolegów i koleżanek. Odwiedza cztery światy, a każdy z nich jest tworem wyobraźni uczestnika. Na bohaterkę czekają ciekawe przygody oraz artefakty, które zabiera ze sobą do świata rzeczywistego, aby zwrócić je właścicielom.
Warsztatowy lans (Workshop Swag), reż. Urszula Terlecka, Mariusz Niewiarowski, Katarzyna Kołak, Polska 2020, 5 min.
To jest nasz lans, gdy wpadamy w trans. Pozytywnie zakręceni muzycznym klimatem. Pozdrówka ślemy, na razie tymczasem!
LISTA FILMÓW POZAKONKURSOWYCH:
Amatorzy (Amateurs), reż. Iwona Siekierzyńska, Polska 2020, 95 min.
Historia zaczyna się w momencie, kiedy teatr Krzyśka Biuro Rzeczy Osobistych wygrywa festiwal. Nagrodą ufundowaną przez zawodowy teatr jest zrealizowanie spektaklu. Wielka radość, wielka szansa, wielkie oczekiwania. Krzysiek z aktorami właśnie pracują nad nową sztuką Grek Zorba. Wspaniale byłoby wystawić ją na prawdziwej scenie. Okazuje się jednak, że dyrektor teatru oferując im współpracę, stawia określone warunki.
Jeszcze jest czas (Falling), reż. Viggo Mortensen, Kanada, Wielka Brytania 2020, 112 min.
John wiedzie szczęśliwe życie w Los Angeles, gdzie mieszka razem ze swoją rodziną. Kalifornia to przyjazny i otwarty dla wszystkich świat, zupełnie inny niż dom rodzinny Johna, w którym wciąż mieszka jego ojciec – farmer przywiązany do ziemi i konserwatywnych wartości. Kiedy Willis zaczyna podupadać na zdrowiu, przenosi się do Los Angeles, by zamieszkać z Johnem i jego rodziną. Czy ojciec i syn, których od lat dzieli wszystko, będą potrafili porozumieć się i zaakceptować dzielące ich różnice?
Każdy ma swoje lato (Everyone Has a Summer), reż. Tomasz Jurkiewicz, Polska 2020, 77 min.
Zbuntowana Agata przyjeżdża do małego miasteczka gotować na oazie. Zakochuje się w niej siedemnastoletni Mirek, syn miejscowej organistki, a jego chory na demencję dziadek widzi w dziewczynie kochankę z młodości. Mirek wykorzystuje chorobę dziadka, by zbliżyć się do Agaty. Odkrywanie wzajemnych uczuć nieoczekiwanie ujawnia pilnie strzeżoną przez matkę Mirka rodzinną tajemnicę.
Music, reż. Sia, USA 2021, 107 min.
Film o magii, którą można dostrzec, gdy ktoś, kto nie potrafi komunikować się za pomocą słów, spotyka ludzi, którzy potrafią słuchać sercem. Film rozpoczyna się w momencie, gdy żyjąca na własną rękę, z dala od rodziny, Kazu po śmierci babci, zostaje niespodziewanie jedynym opiekunem Music, swojej nastoletniej przyrodniej siostry, która nie mówi ze względu na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Music łączy w sobie ciepłą opowieść o sile miłości z musicalowymi elementami, które napędzają i wzmacniają historię, przedstawiając widzom barwne życie postaci.
Oto my (Here We Are), reż. Nir Bergman, Izrael, Włochy 2020, 94 min.
Aharon z oddaniem wychowuje swojego syna, Uriego. Żyją we dwóch, zanurzeni we własnej codziennej rutynie, tak bardzo różniącej się od świata, jaki znamy. Gdy Uri staje się formalnie dorosły, ma zamieszkać w specjalistycznym domu opieki. Czy jest na to gotowy? Aharon uważa, że nie, ale może w rzeczywistości sam nie dorósł do rozstania? W drodze do placówki ojciec podejmuje decyzję o wspólnej ucieczce.
Sound of Metal, reż. Darius Marder, USA 2019, 120 min.
Mają tylko siebie i muzykę. Ruben jest pełnym pasji perkusistą, a Lu przebojową wokalistką. Gdy ruszają w trasę koncertową, a marzenie o wydaniu debiutanckiej płyty jest na wyciągnięcie ręki, Ruben z dnia na dzień zaczyna tracić słuch. W jednej chwili życie, które dotąd znał i kochał, lega w gruzach, a przyszłość staje się wielką niewiadomą. Jego dziewczyna Lu nie daje jednak za wygraną i postanawia zrobić wszystko, by uratować Rubena i to, co ich dotąd łączyło.
Supernova, reż. Harry Macqueen, Wielka Brytania 2020, 95 min.
Sam i Tusker są razem od ponad 20 lat i kochają się bezgranicznie. Kiedy okazuje się, że niedługo mogą zostać rozdzieleni przez chorobę Tuskera, wyruszają w długą podróż i cieszą się z każdej spędzonej wspólnie chwili. Z każdym kolejnym dniem odkrywają jednak, że podchodzą zupełnie inaczej do tego, co jeszcze przed nimi, a ich związek zostaje wystawiony na najtrudniejszą próbę.
Żegnajcie, głupcy (Bye Bye Morons), reż. Albert Dupontel, Francja 2020, 88 min.
Kiedy 43-letnia Suze Trappet dowiaduje się, że jest nieuleczalnie chora, postanawia odszukać dziecko, które zmuszona była oddać, gdy miała 15 lat. Na swojej drodze spotyka wypalonego zawodowo 50-latka JB oraz niewidomego archiwistę i niepoprawnego optymistę pana Blina. Wspólnie rozpoczynają spektakularne, a zarazem nieprawdopodobne poszukiwania.